Fra søndag den 16. januar 2022 lempes nogle af de gældende restriktioner, der er indført på grund af COVID-19.
For de almene boligorganisationer betyder udfasningen af restriktioner blandt andet:
Afholdelse af møder i beboerdemokratiet
Der kan afholdes generalforsamlinger, repræsentantskabsmøder og afdelingsmøder fra søndag den 16. januar 2022.
Der vil formentlig gælde krav om coronapas og mundbind – men det fremstår endnu ikke klart, om der også vil være et loft på hvor mange, der må deltage.
Brug af beboerlokaler
Der gælder fortsat restriktioner om, at selskaber i afdelingens beboerlokaler skal aflyses, idet selskabslokaler, forsamlingshuse og lignende skal holdes lukket for udlejning og udlån mv. til selskaber såsom bryllupper, konfirmationer, fødselsdage og andre private mærkedage.
Lovgivningen må umiddelbart forstås således, at der fortsat ikke kan afholdes private arrangementer og fester i beboerlokalerne, men at det må være tilladt at afholde afdelingsbestyrelsesmøder, afdelingsmøder og fælles foreningsaktiviteter for beboere i beboerlokalerne.
Det forventes umiddelbart, at beboerlokalerne igen kan anvendes til private arrangementer efter den 31. januar 2022.
For beboercafeer og lignende, der har karakter af egentlige serveringssteder, gælder der fortsat særlige regler i forhold til åbningstid, arealkrav, mundbind og coronapas. Disse restriktioner gælder stadig ikke for serveringssteder tilknyttet sociale tilbud oprettet efter serviceloven.
Du kan evt. læse mere her: https://bl.dk/bl-informerer/2022/1/0122-lempelse-af-restriktioner-som-foelge-af-covid-19/